Implementatie Kraaijeveld-arrest: koudwatervrees voor schrappen drempelwaarden
50 jaar jurisprudentie in Milieu en Recht: terugblikken en vooruitkijken, M en R 2023/111
Meer mer-beoordelingen onder de Omgevinsgwet: wat verandert er wel en wat niet?
Op weg naar de Omgevingswet met de VMA
Eisen aan het DSO voor een goede ontsluiting van het omgevingsplan
TBR 2023/14, In dit artikel wordt stilgestaan bij de vraag welke eisen moeten worden gesteld aan het DSO om een omgevingsplan op een voor een gebruiker geschikte wijze te kunnen ontsluiten. Dat gebeurt door de figuur van het omgevingsplan af te zetten tegen de figuur van het bestemmingsplan. Daaruit komen de specifieke eigenschappen van het omgevingsplan naar voren, waarmee het DSO moet kunnen omgaan. De eisen die aan de digitale ontsluiting van een omgevingsplan worden gesteld, worden vervolgens getoetst aan de voorschriften die in TPOP zijn opgenomen over de digitale vormgeving en beschikbaarstelling van omgevingsplannen.
Hoofdlijnen regelgeving milieueffectrapportage
In deze bijdrage wordt een uiteenzetting op hoofdlijnen gegeven van de voor de praktijk belangrijkste onderdelen van de Nederlandse regeling over de milieueffectrapportage (mer).
Onzekerheid over rechtszekerheid
Een bijdrage in de vriendenbundel ‘Verwant met verband: Ruimte, Recht en Wetenschap’ voor prof. mr. J. Struiksma.
Alles draait om de eenvoud. De Omgevingswet tussen Haagse bluf en fata morgana?
Opstellen aangeboden aan prof. mr. P.J.J. van Buuren ter gelegenheid van diens afscheid als hoogleraar bestuursrecht in het bijzonder ruimtelijk bestuursrecht aan de Universiteit Utrecht.
Stront aan de knikker? Het fosfaatrechtenstelsel in het licht van art. 1 Eerste Protocol bij het EVRM
Milieu & Recht 2017/5 (61), p. 388-400
Omgevingsplan en m.e.r.
Bijdrage in VMR Preadvies "Milieubeschrming in het omgevingsplan", VMR 2016-1
Programma Aanpak Stikstof (PAS): ruimte voor bestemmingsplannen?!
Omgevingsweb Professional Magazine Programmatische Aanpak Stikstof 2015, ISSN: 2468-1504, nr. 2, p. 10
Het waarborgen van duurzaamheid in de Omgevingswet.
Tijdschrift voor omgevingsrecht, 2015 (1), (pp. 8-19) (11 p.)
De instructieregelbevoegdheid in de Omgevingswet
TBR 2014/165; In de Omgevingswet is een belangrijke plaats ingeruimd voor de bevoegdheid om instructieregels vast te stellen. Instructieregels zijn algemeen verbindende voorschriften waarin inhoudelijke eisen kunnen worden gesteld aan de uitoefening van taken en bevoegdheden op grond van de Omgevingswet. Zij zullen voor het overgrote deel tot bestuursorganen van lagere overheden worden gericht en hebben in die zin een interbestuurlijk karakter.
Communautaire grenzen aan het beperken van de project-m.e.r.-plicht tot het eerste ruimtelijk plan over een gefaseerd te realiseren project (mede bezien in het licht van de Omgevingswet)
Een bijdrage uit "Toonbeelden", gedachten over provinciaal omgevingsrecht ter herinnering aan Toon de Gier
Het bestemmingsplan gemaximaliseerd
Bijdrage aan Liber Amicorum voor Co van Zundert, "Co en Co."